Latar
Belakang
Perkataan “flipped’ jika diterjemahkan
akan membawa makna “terbalik”. Dan begitulah juga dengan perlaksanaan strategi
pembelajaran PA21 ini.
Flipped
classroom juga dikenali sebagai inverted classroom. Ianya
adalah kaedah pembelajarn yang berpusatkan murid dan mula diperkenalkan pada
tahun 2000. Kaedah ini menjadi popular pada tahun 2009 apabila flipped
classroom dilakukan secara atas talian oleh Bergmann and Samms.
Kaedah
pembelajaran flipped classroom adalah bertentangan dengan kaedah pembelajaran
konvensional. Melalui kaedah ini, pelajar terlebih dahulu akan mendalami dan
memahami isi kandungan secara kendiri atau berkumpulan di luar bilik darjah. Dengan
menggunakan pengetahuan yang diperolehi oleh murid, guru akan menggunakan masa
pembelajaran yang diperuntukkan dalam kelas untuk tujuan latihan, perbincangan,
penyelesaian masalah atau menyiapkan projek berkaitan tajuk yang telah
dipelajari.
Kaedah Perlaksanaan
Secara
asasnya terdapat tiga fasa/peringkat untuk melaksanakan flipped classroom ini.
Peringkat 1:
Concept Exploration
Pelajar akan
mempelajari sesuatu topik pembelajaran itu secara kendiri atau berkumpulan. Contohnya:
guru boleh menyediakan sesi kuliah yang telah dirakam dan meminta murid
menontonnya di rumah atau meminta pelajar untuk membuat pencarian maklumat
melalui pembacaan di buku atau menggunakan internet. Di peringkat ini, pelajar seharusnya
diberikan kebebasan untuk mencari apa sahaja maklumat yang berkaitan mengikut
tajuk /isi kandungan pembelajaran yang telah diberi.
Peringkat ke 2:
Meaning Making
Didalam
peringkat ini, guru akan membantu pelajar untuk lebih memahami dan menguasai
akan maklumat yang telah mereka perolehi. Semasa proses ini, guru boleh melaksanakan
pelbagai pendekatan. Antaranya, pelajar boleh diminta untuk membuat refleksi
terhadap maklumat yang telah mereka perolehi. Ini akan mewujudkan keadaan
dimana proses pembelajaran akan lebih bermakna dan berkesan. Guru akan
membimbing pelajar seandainya berlaku salah pemahaman atau kekeliruan. Selain
itu, juga boleh mengadakan kuiz sebagai kaedah untuk menguji tahap pengetahuan
murid.
Peringkat ke 3:
Demostration /Application
Melalui
peringkat ini, murid akan membuat aplikasi terhadap input yang telah mereka
kuasai dan fahami. Guru akan menyediakan tugasan yang memerlukan pelajar
menggunakan pengetahuan yang sedia ada dalam menyelesaikan masalah, membuat
eksperimen, membuat pembentangan atau seumpamanya. Sebaiknya, guru mengambil peluang
untuk menerapkan kemahiran berfikir aras tinggi di peringkat ini. Untuk itu,guru-guru
hendaklam mempastikan bahawa murid akan mendapat peluang untuk membuat analisa,
menilai dan juga mencipta.
Diagram 1:
Learning
opportunities of the flipped classroom (adapted from Gerstein)
Source: http://www.uq.edu.au/teach/flipped-classroom/what-is-fc.html
Faedah
1.
Memberi ruang untuk murid belajar secara kendiri dan
membina pengetahuan melalui pengalaman, perkongsian dengan pelajar lain dan
bimbingan guru.
2.
Membantu meningkatkan pemahaman pelajar.
3.
Memupuk aspek pembelajaran aktif.
4.
Meningkatkan prestasi pencapaian pelajar.
5.
Meningkatkan komunikasi dan kerjasama kumpulan.
Rujukan
Bacaan Tambahan:
Versi PDF di SlideShare
No comments:
Post a Comment