Latar Belakang
Strategi pembelajaran kooperatif ini lebih cenderung kepada aktiviti lisan. Kebiasaannya, pelajar akan berinteraksi secara berpasangan. Ia bukan sahaja sesuai bagi aktiviti ‘team building” tetapi juga sesuai dalam mencungkil jawapan atau pandangan pelbagai pelajar terhadap sesuatu isu atau persoalan.
Kaedah
Langkah 1: Pelajar dibahagikan mengikut pasangan (2 orang)
Langkah 2: Guru akan mengemukakan soalan atau permasalahan yang mempunyai jawapan pelbagai kepada pelajar.
Langkah 3: Pelajar diberikan masa untuk berfikir.
Langkah 4: Pelajar secara bergilir-gilir akan berkongsi jawapan mereka mengikut masa yang ditetapkan.
Kaedah
Langkah 1: Pelajar dibahagikan mengikut pasangan (2 orang)
Langkah 2: Guru akan mengemukakan soalan atau permasalahan yang mempunyai jawapan pelbagai kepada pelajar.
Langkah 3: Pelajar diberikan masa untuk berfikir.
Langkah 4: Pelajar secara bergilir-gilir akan berkongsi jawapan mereka mengikut masa yang ditetapkan.
http://www.cooperativelearner.com/cooperative-resources.html
Faedah
1. Meningkatkan kemahiran membina dan memproses maklumat.
2. Meningkatkan kemahiran sosial.
3. Meningkatkan kemahiran berfikir.
4. Mewujudkan aspek kebergantungan positif antara pelajar.
5. Mewujudkan aspek akauntibiliti individu dan menggalakan penyertaan yang seimbang semua murid.
6. Meningkatkan tahap penglibatan pelajar melalui interaksi serentak.
Contoh aktiviti Rally Robin
Sumber: http://www.tiverton.bham.sch.uk/rally-robin/
Rujukan:
No comments:
Post a Comment