Friday 27 January 2017

CONTOH RPH BERCIRIKAN PA21 (BAHASA MELAYU RENDAH)




CONTOH RPH BAHASA MELAYU TAHUN LIMA
Mata Pelajaran dan kelas
  Bahasa Malaysia                  
  Tahun 6

Tajuk
Seronoknya Keluarga Amar
Penjodoh Bilangan

Tarikh
Masa
09 Januari 2016 ( SABTU )
9.30-10.30 PAGI
Standard  Pembelajaran
5.1.1   Memahami dan menggunakan pelbagai kata nama am dan penjodoh bilangan
             mengikut konteks dengan betul.

Objektif Pembelajaran
Murid dapat   :
1.      Menulis  5 ayat menggunakan penjodoh bilangan dengan betul .
Aktiviti
1.      Bersoal jawab tentang bahan maujud yang disediakan – sebotol minuman, 
sebakul buah,sebiji mug,segugus kunci, sesikat pisang.(Kaitkan dengan objektif pembelajaran hari ini)
2.      Minta murid membaca teks secara kumpulan dan mengenal pasti penjodoh bilangan yang terdapat  dalam gambar.
3.      Murid menganalisis dan mencatat penjodoh bilangan menggunakan peta
bulatan berdasarkan gambar dalam kumpulan.(two stay two stray)
4.      Murid dipanggil mengikut nombor yang sama ke hadapan untuk mengambil kad rahsia.Kembali ke dalam kumpulan dan bina ayat daripada penjodoh bilangan yang diterima .Kumpulan yang cepat siap dan melaporkan kepada guru mendapat markah tertinggi.(Numbered Head together)
5.      Murid membina dan menulis 5 ayat menggunakan penjodoh bilangan yang telah dipelajari dalam buku latihan.
6. Murid merumuskan  penjodoh bilangan yang telah dipelajari melalui nyanyian.
7. Guru menyatakan kekuatan dan kelemahan dalam pengajaran yang
      dilaksanakan.
EMK
Nilai Murni     : Rasional
Ilmu                : Kemahiran Hidup
KBT                : Konstruktivisme - menerangkan
Bahan Bantu Belajar
Bahan maujud, teks petikan, lembaran peta minda,
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran
Menulis 5 ayat  mengikut konteks dengan betul.
Refleksi
24 orang murid menulis satu perenggan  menggunakan 5 penjodoh bilangan dengan betul dan 5 orang murid menyusun perkataan  menjadi ayat yang betul. 





Disediakan oleh:
Puan Mek Nah Bt Bakar
SISC+ (Bahasa Melayu Rendah)

No comments:

Post a Comment